MANS je danas pozvao sve političke partije koje učestvuju u izbornom procesu da na transparentan način vode kampanju na društvenim mrežama koja će u periodu epidemije virusa korona očigledno biti jedan od ključnih načina komunikacije sa građanima. Očekuje se da će upravo zbog toga političke partije značajna sredstva izdvojiti upravo za plaćene oglase na na Facebooku, Youtube-u i drugim društvenim mrežama.

Analiza političkih oglasa onih učesnika u izbornom procesu koji su već otpočeli kampanju koju je sproveo MANS pokazuje neke partije promociju svog izbornog programa sprovode preko društvenih stranica koje nisu registrovane za političko oglašavanje.

Tako se kampanja Socijaldemokrata Crne Gore plasira preko Facebook stranice „Mi odlučujemo“ koja je registrovana kao stranica za zabavu (Fun page), dok opštinskih odbori DPS-a za Podgoricu, Gusinje i Petnjicu to rade preko stranica koje su registrovane kao „zajednice“ i „vijesti i mediji“. Ostale političke partije su svoje Facebook stranice već registrovale kao svoje zvanične stranice na kojima se plasira politički sadržaj.

Osim toga, kompanija Facebook je prošle godine donijela nova pravila za političko oglašavanje po kome svi autori političkih oglasa moraju da se identifikuju, odnosno javno istaknu informaciju o tome ko je odgovoran za političke oglase, te ko ih finansira.

Ta pravila se od danas odnose i na Crnu Goru, pa tako svi plaćeni politički oglasi koji se objavljuju na Facebooku i Instagramu moraju sadržati podatke o tome ko je platio za taj oglas i ko za njega odgovara.

Kada je u pitanju aktuelna online kampanja partija koje učestvuju na ovogodišnjim izborima samo neke od partija su i ranije već samostalno počele da objavljuju ove podatke, dok za ostale ne postoji informacija ko je odgovoran za njihovo postavljene i kako se finansiraju.

DPS je od danas na svojoj glavnoj Facebook stranici počeo da objavljuje te informacije, dok su svi do sada objavljeni Facebook oglasi za ovogodišnju kampanju te partije bili bez tih informacija. Demokrate Crne Gore od ranije objavljuju kako se finasiraju njihovi oglasi, ali dio njih koji se plasiraju preko specijalizovane stranice „Braća smo – Mir je naša nacija“, nije sadržao pomenute informacije. Podatke o izvoru finansiranja ne sadrže ni oglasi SD-a, SDP-a i stranice Draginje Vuksanović Stanković, DEMOS-a, Bošnjačke stranke, te nove partije Snežane Jonice – Socijalisti Crne Gore. Ostale partije koje smo analizirali ili nisu imale plaćenih oglasa ili su unaprijed objavljivale ove informacije.

Obaveza identifikacije autora te javnog saopštavanja izvora finansiranja nije ograničeno samo na zvanične Facebook stranice političkih partija, već i na sve ostale stranice koje u formi plaćenog oglasa promovišu određenu partiju ili kandidata ili vode izborne informativne kampanje.

Oglašavanje u skladu sa novim pravilima kompanije Facebook će omogućiti građanima Crne Gore da imaju punu informaciju o autorima, izvorima sredstava i njihovom trošenju tokom predizborne kampanje što do sada najčešće nije bio slučaj.

Podsjećamo da su i u državama sa mnogo boljim zakonodavstvom i vladavinom prava upravo manipulacije preko društvenih mreža imale odlučujući uticaj na izbore i zato MANS još jednom poziva sve aktere ovogodišnjih izbora da vode transparentnu i čistu kampanju.

MANS